Ruta de navegació

Publicador de continguts

Actualitat

null Sant Pau organitza un curs especific de cirurgia per a tumors benignes de l’oida interna

Sant Pau organitza un curs específic de cirurgia per a tumors benignes de l’oïda interna

Aquesta formació integral, teòrica i pràctica, s’adreça a especialistes en Otorrinolaringologia i Neurocirurgia i inclou la retransmissió en directe de cirurgies
16/04/2026

Del 15 al 17 d’abril, l’Hospital de Sant Pau i l’Hospital de Bellvitge organitzen el Curs d’Actualització en el Tractament Quirúrgic del Schwannoma Vestibular, un tumor poc freqüent benigne causat pel creixement descontrolat de les cèl·lules de Schwann que recobreixen els nervis de l’oïda interna (que revesteixen el nervi vestibular) i que pot afectar l’audició i l’equilibri. Aquesta formació integral, teòrica i pràctica, s’adreça a especialistes en Otorrinolaringologia i Neurocirurgia i inclou la retransmissió en directe de cirurgies realitzades des de diferents hospitals, permetent els participants observar procediments en temps real amb comentaris dels cirurgians. 

Els organitzadors d’aquest curs són el Dr. Fernando Muñoz, director del Servei de Neurocirurgia de Sant Pau; el Dr. César Orús, cap de la Unitat d’Otologia del Servei d’Otorrinolaringologia de Sant Pau; i el Dr. Alberto Torres, cap de la Unitat de Base de Crani del Servei de Neurocirurgia de l’Hospital Universitari de Bellvitge. 

El Dr. Muñoz explica que “el schwannoma vestibular, també conegut com a neurinoma de l’acústic, és un tumor poc freqüent benigne (no cancerós) i de creixement lent que s’origina a les cèl·lules de Schwann que recobreixen el nervi vestibular, que va des del cervell a l’oïda interna i que s’encarrega de l’equilibri”. Per la seva banda, el Dr. Orús comenta que “el tumor pressiona els nervis auditius i, si creix molt, pot provocar símptomes com pèrdua d’audició, brunzits (tinnitus), marejos i vertigen i, de vegades, també una paràlisi dels músculs de la cara”. Generalment, aquest tumor benigne acostuma a aparèixer en persones de 30 a 60 anys.

El Programa Científic d’aquesta trobada també compta amb un professorat que integren especialistes experts procedents d’hospitals de tot l’Estat espanyol i té l’aval científic de la Societat Espanyola de Neurocirurgia (SENEC), la Societat Espanyola d’Otorrinolaringologia i Cirurgia de Cap i Coll (SEORL CCC) i de la Societat Espanyola de Patologia de Base de Crani (SEBAC). 

Continguts teòrics i cirurgies en viu amb discussió de casos

Segons els organitzadors, en finalitzar la formació, els participants podran:

  • Revisar en profunditat l’anatomia quirúrgica en la cirurgia del schwannoma vestibular, fent èmfasi en les estructures crítiques per a un abordatge segur de la patologia.
  • Actualitzar-se en les indicacions, tècniques i abordatges quirúrgics actuals, incloent diferents vies (retrosigmoidea, translaberíntica i fossa mitjana) segons la mida del tumor i el perfil del pacient.
  • Identificar criteris de selecció quirúrgica davant opcions conservadores, com l’observació o la radiocirurgia, en funció de l’evolució clínica i audiològica del pacient.
  • Analitzar estratègies de preservació funcional del nervi facial i auditiu, a partir de l’experiència d’experts i casos reals retransmesos en directe.
  • Valorar la importància de la tasca multidisciplinària entre neurocirurgians i otorrinolaringòlegs per a una planificació quirúrgica òptima i una atenció integral del pacient. 
  • Participar activament en la discussió de casos quirúrgics reals, promovent l’intercanvi d’experiències i criteris entre professionals d’alt nivell. 
  • Observar en temps real intervencions quirúrgiques complexes, comentades pels cirurgians, permetent comprendre decisions intraoperatòries, dificultats tècniques i resultats. 

El Curs d’Actualització en el Tractament Quirúrgic del Schwannoma Vestibular està validat segons el Codi Ètic del sector de Tecnologia Sanitària (FENIN) i compta amb la col·laboració i suport de diverses entitats: KLS Martin Group, Otomedic Quirúrgica, Prim i Olympus. 

Comparteix la notícia:

Home Formulari Iframe