Atrás

El nou web Nutrimedia ofereix analisis cientifiques de missatges sobre alimentacio i nutricio

Actualidad
27/12/2017
El nou web Nutrimedia ofereix anàlisis científiques de missatges sobre alimentació i nutrició

Investigadors del Centre Cochrane Iberoamericà - Servei d'Epidemiologia Clínica i Salut Pública de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau col·laboren amb l'Observatori de la Comunicació Científica de la Universitat Pompeu Fabra en la creació del web Nutrimedia, un projecte que té com a objectiu principal analitzar el grau de confiança científica que mereixen determinats missatges sobre alimentació i nutrició difosos a través dels mitjans de comunicació i les xarxes socials. 

 

Els resultats de les avaluacions s'aniran publicant de mica en mica en un web en el qual s'ofereixen dades i criteris científics per a ajudar a que els ciutadans prenguin decisions informades sobre alimentació i salut. El projecte compta amb el suport de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (Fecyt).

 

A la primera fase del projecte, s'avaluarà una selecció de mites, notícies i anuncis actuals que tracten temes d'alimentació i nutrició. A més, també s'analitzaran i respondran qüestions formulades pel públic a través de la secció “Pregunta als Nutrimedia”.

 

Nutrimedia és l'única font d'informació sobre alimentació i nutrició que aplica un mètode d'avaluació científic per a establir el grau de confiança o qualitat de l'evidència que hi ha darrere de cada missatge. Per a realitzar l'avaluació, el primer que es fa és formular el missatge en termes d'una pregunta d'investigació; a continuació, s'identifiquen i seleccionen els estudis més rellevants sobre la qüestió; després s'analitza el grau de confiança que mereixen els resultats dels estudis mitjançant el sistema GRADE (Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation), una metodologia contrastada que permet determinar i classificar el nivell de certesa dels missatges de salut (alta, moderada, baixa i molt baixa). Finalment, la valoració de la veracitat de cada missatge es classifica en cinc graus: cert, probablement cert, probablement fals, fals i incert.

 

Una de les peculiaritats de la investigació en nutrició és que la majoria dels estudis són observacionals, i aquests solen aportar evidències científiques de baixa qualitat. Ocorre també que hi ha moltes preguntes d'interès que han estat poc o gens investigades, o bé els resultats disponibles són incerts i no permeten extreure conclusions ni recomanacions. Però el que pretén Nutrimedia no és oferir certeses que no existeixen, sinó ajudar a que els ciutadans siguem consumidors exigents de missatges sobre alimentació i nutrició, alhora que donar suport als mitjans de comunicació a divulgar aquestes qüestions.

 

Per a consultar el web  https://www.upf.edu/web/nutrimedia